Wizer leid restaurants naar betere resultaten, door directe reviews van gasten
Wizer is een start-up die restaurants helpt betere resultaten te boeken. Hoe? Door continu feedback en gegevens van gasten te verzamelen. Het idee is ontstaan in het Belgische Van der Valk Hotel Beveren, waar de broers Neal en Tim van der Valk de applicatie hebben ontworpen. De jonge hoteliers rollen de app uit in Vlaanderen en binnenkort ook in Nederland.Volgens de initiatiefnemers wijzen resultaten uit dat restaurants die Wizer gebruiken tot acht keer meer feedback krijgen dan via de traditionele kanalen, en veel eenvoudiger aan e-mailmarketing kunnen doen. Co-founder Tim Van der Valk, zelf hoteluitbater van het bekende Van der Valk Hotel Beveren, gebruikte Wizer de afgelopen jaren in zijn eigen zaak en brengt het nu samen met zijn broer, Neal Van der Valk, op de markt. Wizer wordt voornamelijk in restaurants gebruikt, maar hotels en brasserieën kunnen het systeem ook gebruiken en de vragen aanpassen.
Het platform Wizer staat op een tablet die restaurant-eigenaars samen met de rekening aanbieden aan hun gasten. Via de eenvoudige app kunnen ze onmiddellijk feedback over hun bezoek achterlaten door een drietal vragen op een tablet te beantwoorden (zoals wat vond u van het eten? of zou u ons restaurant aanraden?).
Eters kunnen ook opmerkingen of complimenten doorgeven. De verzamelde informatie komt terecht in een overzichtelijk dashboard dat zowel aan de horeca-uitbater als aan de medewerkers laat zien hoe de scores van dag tot dag variëren. Aan de hand van de feedback is te zien waar het goed of fout loopt met hun zaak. Zo kunnen ze de kwaliteit van hun service en producten optimaal verbeteren en ook meteen reageren op de commentaren die zijn achtergelaten. Dankzij Wizer kunnen restaurants gemakkelijker aan e-mailmarketing doen, zoals speciale acties, evenementen of verjaardagsacties.
Tim Van der Valk: ,,Horecabezoekers zijn de beste bron van informatie om van te leren. Vooral ontevreden klanten kunnen pijnpunten blootleggen van een bedrijf. Onderzoek wijst uit dat slechts één op de 26 ontevreden klanten ook effectief van zich laat horen. Als dat dan gebeurt, verschijnt hun feedback meestal online, wat slecht is voor het imago van de zaak. Juist door te luisteren naar de gasten kunnen ondernemers hun zaak verbeteren. Met de nieuwe Europese wetgeving rond privacy en persoonlijke gegevens is Wizer bovendien de ideale manier om klantgegevens te verzamelen op een efficiënte en correcte manier.”
Karel Boënne, uitbater van Brasserie Docks in Antwerpen, gebruikt Wizer al meer dan een jaar: ,,We krijgen wekelijks een 100-tal reviews via de app van Wizer. Eén op de twee gasten geeft ook een e-mailadres en geboortedatum. De gegevens gebruiken we om een gratis fles champagne aan te bieden wanneer een gast reserveert op zijn of haar verjaardag.”
Wizer wordt al gebruikt door negen horecazaken in Vlaanderen en maakt deel uit van accelerator Start it @KBC, die innovatieve ideeën en schaalbare businessmodellen ondersteunt.
Momenteel is Wizer in gesprek met bedrijven van andere horecasystemen, waaronder Lightspeed en Tablebooker, om integraties met deze systemen te bouwen. De start-up is ook op zoek naar investeringen om de productontwikkeling te versnellen. ,,Op termijn willen we de klantrelaties van alle restaurants in de hele Benelux verbeteren”, aldus Neal van der Valk.
Bron: horecaproductnieuws.nl